donderdag 6 december 2012

1, 2, 3 veel (hypotheken)

Tien heb ik er: 10 hypotheken. En ik ken alle bedragen en rentepercentages, tijdstip waarop de rentevaste periode afloopt en de hypotheekvormen uit mijn hoofd. Ik hoor het u denken: hoe kom je eraan? Voor mij is vooral de volgende vraag van belang: hoe kom ik er vanaf.

Eigenlijk ben ik vanaf het begin met 2 hypotheken begonnen: ik had al mijn eigen geld nodig gehad om mijn studieschuld af te lossen. Om de hoge rente die een tophypotheek met zich mee brengt (> 100% financiering ivm kosten voor notaris, overdrachtsbelasting) te omzeilen hebben mijn ouders mij geld geleend om mijn eerste eigen woning te kunnen kopen. Op die manier hoefde ik geen toprente, die veel hoger is dan de normale rente, te betalen. Na een paar jaar, toen mijn huis inmiddels in waarde was gestegen, (dat gebeurde toen nog) heeft de bank deze lening overgenomen. We hebben het bedrag toen ook iets verhoogd en daarvan heb ik de eerste grote verbouwing laten uitvoeren. Het was geen luxe verbouwing, het huis was ruim 30 jaar oud, dus een nieuwe keuken was niet overbodig. Zo'n 10 jaar later, toen alles nog heel goed ging op de huizenmarkt heb ik het hele huis grondig onderhanden genomen. Daarvoor heb ik hypotheek nummer 3 afgesloten, maar nog vóór de verbouwing begon bleek de begroting niet te kloppen en is hypotheek nummer 4 (een kleintje) erbij gekomen.

Een jaar geleden heb ik dus mijn tweede huis gekocht. Alle rentecontracten van het oude huis zijn meegenomen naar de nieuwe hypotheken en dan heb je er dus 8. Het nieuwe huis was duurder dan het eerste huis, dus moest er geld bijgeleend worden: hypotheek nr. 9. De overbruggingshypotheek, die bedoeld was als een tijdelijke hypotheek, maakt het tiental compleet.

Mocht het oude huis een keer verkocht worden, dan vallen er 4 hypotheken weg: de eerste vier. Zoals eerder geschreven is de kans dat de overbruggingshypotheek afgelost kan worden met de verkoop van het huis nihil. Er zullen er dus 6 overblijven. Hypotheek 8 is de kleinste hypotheek en daarop los ik jaarlijks de maximale 20% af. Die kan over 13 maanden helemaal afgelost zijn. Dan heb ik er nog 5. Eén daarvan, nr 1 is begonnen als een woekerpolis die is omgezet in een spaarhypotheek. Aan het einde van de looptijd wordt die in één keer afgelost. Dan heb ik er nog 4. Met het aflossen van hypotheek 2 (die begonnen is als lening bij mijn ouders) ben ik vorige week begonnen. Over een jaar of 5 hoop ik die weggewerkt te hebben. Daarna zien we wel weer verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten