vrijdag 31 mei 2013

Nieuwe plannen

Mijn huis is verkocht. Althans zo staat het op Funda. Alle ontbindende voorwaarden zijn verlopen, we moeten alleen nog even naar de notaris. En daarna schijnt het nog een paar dagen te duren voordat het geld op mijn rekening komt. Hoewel, het geld komt natuurlijk helemaal niet op mijn rekening. Het geld wordt gebruikt om 4 van mijn 10 hypotheken af te lossen. Dat hadden er eigenlijk 5 moeten zijn, maar helaas dat is niet gelukt. Die 5de hypotheek die niet afgelost kan worden is de overbruggingshypotheek. Deze hypotheek vertegenwoordigt de overwaarde die er op mijn huis moeten zitten. Mijn huis stond sinds 2011 te koop en zoals bekend zijn de huizenprijzen daarna nog fors gezakt. Hoewel de overwaarde al 10% lager was ingeschat dan de WOZ, ben ik toch nog heel veel met de vraagprijs moeten zakken. Een groot deel van de overbruggingshypotheek is dus een echte hypotheek geworden, die valt onder de nieuwe regels. Ik moet deze hypotheek in 30 - 2 = 28 jaar aflossen. 

Het goede nieuws is natuurlijk dat ik vanaf volgende maand "nog maar" 6 hypotheken heb en dat mijn woonlasten daarmee fors worden verlaagd. De neiging om eens verschrikkelijk uit de band te springen is groot. Toch ga ik door met zuinig leven: immers mijn totale hypotheeksom is fors hoger geworden dan gepland en dat ga ik oplossen door de komende jaren zoveel mogelijk af te lossen. Ik moet minimaal € 8000 per jaar extra gaan aflossen, maar het streven is om fors meer te gaan aflossen. Ik hoop tussen de € 15000 en € 20000 per jaar. Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

Ik ga morgen een deel van mijn vakantiegeld alvast daarvoor gebruiken. Omdat deze maand nog de volle mep aan rente moet worden betaald, en er nog schulden afgelost moesten worden  (mede door een uit de hand gelopen verbouwing) is er niet veel over, maar alle beetjes helpen. Ik moet ook mijn spaarrekening nog een beetje spekken, want die is de laatste tijd wel heel erg geplunderd. Als het goed is ontvang ik volgende maand een tantieme. Samen met de fors gedaalde woonlasten ga ik hopelijk een vliegende start maken met het sparen en aflossen. Ik kijk er naar uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten