woensdag 5 december 2012

Besparen of inkomen verhogen?

Of allebei. Met het eerste ben ik al een tijdje bezig. De laatste tijd speel ik echter steeds vaker met de gedachte om ook mijn inkomen te verhogen. Ik heb nu 1 vrije middag. Ik zou mijn vrije middag kunnen opgeven en dus van 0.9 fte naar 1 fte kunnen gaan. Dat zou per maand meer opleveren dan alle andere plannen om meer geld te verdienen die door mijn hoofd gegaan zijn. Volgens de Nederlandse wet mag je baas een aanvraag om meer of minder te gaan werken niet zo maar weigeren. Een verzoek om minder te gaan werken wordt op de website van de rijksoverheid helemaal uitgewerkt. Op een verzoek om meer te willen gaan werken wordt geen toelichting gegeven. Helaas. Jammer genoeg kan ik nergens op het internet informatie hierover vinden.

Blijkbaar komt het niet zo vaak voor dat iemand meer wil gaan werken. (Het is dat ik me nu gedwongen voel om op de één of andere manier voor meer inkomen te gaan zorgen, anders zou ik ook nooit meer willen gaan werken.) Méér dan het volgende heb ik dus niet kunnen vinden: Mijn werkgever zou met goede redenen moeten komen om mijn verzoek te weigeren. Aangezien wij op onze afdeling een vacature hebben openstaan, denk ik niet dat mijn werkgever een goede reden zou kunnen bedenken. Ik denk dat ik de gok maar ga wagen. Op deze manier zou mijn bruto inkomen met 11% (=40/36-1) toenemen. Dat zou een enorme sprong voorwaarts betekenen.

Het op deze manier verworven extra inkomen zou ik gebruiken om mijn vaste lasten te verminderen:  extra aflossen dus. Daarvoor gebruik ik trouwens al het geld wat ik, dankzij mijn zuinige levenswijze, overhoud. De bank begrijpt er niks van, maar regelmatig stort ik wat geld via een tussenrekening in één van mijn 10! hypotheken. (Ja echt, ik heb er 10, maar daarover schrijf ik een andere keer.) De rente op de spaarrekening is momenteel heel erg laag en hoewel ik de helft van de hypotheekrente die ik betaal terugkrijg, levert aflossen méér op dan sparen. Dat rekensommetje was snel gemaakt. Sowieso is het terugdringen van de vaste lasten mijn grootste doel, en aangezien meer dan 60% van mijn vaste lasten bestaan uit hypotheekrente valt daar de meeste "winst" te halen.

Morgen maar eens met de baas gaan praten. Hopelijk kan het vóór 1 januari geregeld worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten