donderdag 12 december 2013

Spek op de botten

Het is morgen een half jaar geleden dat één van mijn huizen is verkocht. Nu is het zaak om ervoor te zorgen dat mijn te hoge hypotheek zo snel mogelijk wordt afgelost en dat ik weer een buffer opbouw. Ik heb gelukkig in dit halve jaar al weer wat "spek op de botten" gekweekt. Mijn buffer voldoet in ieder geval weer aan de norm die het Nibud geeft. Vanaf nu wordt het dus aflossen, aflossen en nog eens aflossen. Dat heb ik trouwens gedurende de afgelopen jaren, ondanks mijn dubbele woonlasten, ook gedaan. Maar vanaf nu gaat het hopelijk een stukje sneller. Hoe sneller, hoe eerder ik straks minder kan gaan werken.

Ik was mijn baas heel dankbaar dat ik meer mocht gaan werken. In een eerder blog heb ik hierover geschreven. Het was bittere noodzaak om mijn dubbele woonlasten te kunnen betalen. Toen het huis eindelijk werd verkocht had ik natuurlijk aan mijn baas kunnen vragen om weer naar mijn oude contract terug te gaan, maar ik heb hier niet voor gekozen. Ik vind dat ik er eerst voor moet zorgen dat het deel van de overbruggingshypotheek dat is overgebleven omdat het huis veel te weinig heeft opgeleverd moet "wegwerken". Dat gaat me minstens een jaar of drie kosten. En dan moet ik heel zuinig doen. Gelukkig ben ik daar de afgelopen jaren heel handig in geworden. Ik heb mezelf een super zuinige levensstijl aangemeten, en die stijl ga ik, ondanks mijn goede salaris, gewoon aanhouden. Volgens mijn begroting voor 2014 ga ik leven van 60% van mijn salaris en ga ik 40% gebruiken voor de aflossingen. Een ambitieus plan. Maar ik ga proberen om het te realiseren en ik heb er zin in.

Het is voor mij een verslavende spelletje geworden om zo veel mogelijk over te houden om af te lossen. Zo heb ik eerder deze maand weer een paar flinke bezuinigingen kunnen realiseren: ik heb een veel goedkoper woonhuisverzekering gevonden en ik kan binnenkort gaan rijden in een veel goedkopere auto van de zaak. Bij elkaar gaat dat bijna 100 euro per maand opleveren. Kassa!!

Het grote verschil met vorig jaar is dat ik nu vrijwillig super sober leef terwijl het eerder bittere noodzaak was. En dat maakt dit sobere leven een stuk leuker!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten